NewsPascani.com Pașcani, Târgu Frumos, Iași
Uncategorized

Cum a ajuns România să nu aibă drepturi de autor pe opera lui George Enescu. „Noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei”


Timp de trei săptămâni, în perioada 30 august-20 septembrie, unii dintre cei mai mari artişti ai momentului, dar şi patru dintre cele mai bune orchestre din lume concertează la Bucureşti, în cadrul Festivalului George Enescu. Cel al cărui nume îl poartă festivalul este unul dintre cei mai importanţi compozitori români din toate timpurile. Cu toate acestea, prea puţine din compoziţiile sale se pot auzi pe scena Festivalului. Motivul: statul român nu dispune de drepturile de autor pentru multe dintre lucrări „Noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei”, spune Mihai Constantinescu, directorul Artexim, compania statului român care organizează de 24 de ani Festivalul „George Enescu”.

 

În cifre, festivalul care a început duminică seara înseamnă peste 2.500 de artişti străini, 500 de artişti români, 22 de partituri de George Enescu, 70 de spectacole, în total 22 de zile de Festival Enescu care vor face din Bucureşti capitala culturală a lumii. Numai că toţi aceşti artişti interpretează doar o mică parte din vasta operă a lui George Enescu.

Drepturile de autor pentru cea mai mare parte a partiturilor semnate de George Enescu sunt deţinute de editurile franceze Salabert şi Enoch.

Mihai Constantinescu, directorul Artexim, compania subordonată Ministerului Culturii, care se ocupă de organizarea Festivalului George Enescu, a declarat pentru gândul că lipsa partiturilor ar trebui să-i intereseze pe mai mulţi dintre oamenii care se ocupă de muzică în România

„În acest moment nu există partituri multiplicate, tipărite, pe care noi ca organizatori să le putem folosi. Ele există la editurile Enouch si Salabert, drepturile de proprietate sunt ale lor, nu sunt ale României. Noi în momentul în care prezentăm lucrările lui Enescu plătim drepturile de autor către editura respectivă. Problema este că în acest moment nu avem posibilitatea să dăm noi, ca organizatori de festival, partituri artiştilor  după care să cânte. Fie trebuie să vină cu ele, fie le inchiriază, noi avem o singură partitură şi aia vai de capul ei. Am discutat acum câtiva ani cu cei de la Salabert şi ei ne-au spus că tipăresc decât dacă au o comandă mare. La Salabert sunt multe dintre partiturile sonatelor, de care noi avem nevoie la Concursul Enescu, concurenţii vin şi au nevoie de partituri, dar dacă nu le  găsesc, şi atunci trebuie să facem noi rost de ele”, a spus Mihai Constantinescu.

Articolul complet pe Gandul.info

Citește și: {loadposition articlescategoryload}

loading...
Advertisements

Related posts

Incendiul de la fabrica din Braşov a fost stins. Unul din răniţi a murit, doi pacienţi sunt în stare gravă la Terapie Intensivă

Redacția

ANUNŢ PIERDERE ACTE ÎNMATRICULARE I.I OJICĂ CRISTINA

Redacția

Castigul salarial net a fost de 9,92 lei/ora anul trecut. Cresterea a fost de 7,8% comparativ cu 2013

Redacția

Lasă un comentariu

* Comentând aici sunteți de acord cu stocare datelor dumneavoastră pe acest site